Slovenië en een beetje Venetië

Venetie. De verwachtingen van Venetië zijn hoog.. de stad van het water, gondola's etc. We hebben een hotel geboekt dat tot nu toe het meest smerig is! Op het station nemen we de trein naar Venetië stad. We stappen uit het station en zien meteen een stad omringd door water, bootjes en bruggetjes. We dwalen door de kleine straatjes en smalle steegjes. De route die wij lopen is minder toeristisch en dus kunnen we rustig lopen en genieten van de romantische sfeer en charme van dit stadje. Elk straatje eindigt bij een bruggetje over het water vol gondola's waar je een veel te dure prijs betaald voor een paar meter varen. We komen uit op het San Marco plein een mooi plein omringd door een groot gebouw (paleis)?. Enorm balen dat ook het San Marco kathedraal in de steigers staat(zoals vele bezienswaardigheden in heel Italië). Wat we er van zien is prachtig en van binnen nog mooier! Alles is in mozaïek goud bewerkt.  Italië was de moeite waard, de drukte was jammer maar we hebben er van genoten!   De reis naar Ljubljana een lange verwachte reis van 6uur, tenminste dat dachten we. De reis verliep goed totdat we de bus naar ons volgende treinstation mistte. Balen!!! Door o.a de files kwamen we uiteindelijk om 9 uur aan in Ljubljana, een reis van 10 uur, pff. We hebben een hostel geboekt dat buiten de vakantietijd een college is en in de vakantie voor 2 maanden wordt omgetoverd in een hostel. S'avonds lopen we door het stadje en we slaan natuurlijk de hippiebuurt niet over!  Hier hangt een geweldige sfeer waar iedereen lekker aan het kletsen is met elkaar en geniet van de speciale Union bier met de bekende draak van Ljubljana. De draak van Ljubljana staat overigens overal op en verwoord een oude legende. De stad Ljubljana is van oorsprong een moeras gebied waar de draak over waakte. De Slovenen vonden het zo vet dat zij een draak hadden en daarom hebben ze besloten om het een nationale symbool te maken. De dag erna kunnen we een free tour volgen van 2.5 uur door het stadje Ljubljana. We leren alle inns en outs en van Ljubljana. Zo vertelt onze gids over de vlag van Ljubljana, het heeft 2 kleuren; licht groen en wit met in het midden een kasteel en de draak. Licht groen staat voor de natuur en wit voor de stad dit staat voor de harmonie tussen de natuur en de stad. De natuur is belangrijk voor Slovenen hier zijn zij erg trots op, de stad is dan ook erg schoon en de natuur is super mooi! We zagen een bever in de gracht wat de harmonie tussen stad en natuur weerspiegelt. De gids vertelt een kort stukje over de geschiedenis van Slovenië en de oorlog, ze vertelt dat Slovenië weinig te maken heeft gehad met de oorlog tussen Bosnië en Kroatië. Het land heeft zich afzijdig gehouden.  Na de tour klimmen we de berg op naar het kasteel van Ljubljana. In het kasteel is veel vernieuwd waardoor het er modern uitziet, we zijn al snel uitgekeken en vinden het niet zo bijzonder. We besluiten onze tassen te pakken naar ons volgende bestemming; Bled Jezero. In Bled is het lekker weer en ondanks er volgens de verschillende apps en internet geen plek is op camping Bled lopen we toch de berg af naar de enige camping bij het meer.  Eenmaal bij de camping aangekomen is het geen probleem en mogen we voor 25euro een plekje zoeken tussen de andere backpacktentjes. Het is een luxe camping van 5 sterren en met de prijzen van het supermarktje en het restaurant zit het op zich ook wel redelijk goed.  De volgende dag klimmen we naar het uitkijkpunt op het meer van Bled. Dit is echt geweldig mooi en zeer zeker de moeite waard. We genieten van een dagje rust aan het meer met een heerlijk zonnetje brandend op onze huid. Dit hebben we wel verdiend! In de avond sprokkelen we wat hout bij elkaar en maken we een gezellig kampvuurtje achter ons tent met een muziekje en een wijntje erbij. Onze Franse buren komen er gezellig bij en we kletsen wat over de avonturen die we allen hebben meegemaakt. Als we besluiten te slapen begint het te regenen. Gelukkig heeft houdt ons tentje het droog. Volgende dag regent het nog steeds, jammer maar we gaan gewoon ons plan voortzetten om met de mountainbike naar Vintgar Gorge te gaan. Vintgar is echt prachtig en het bewijst opnieuw hoe mooi de natuur van Slovenië is. Als je door de kloof met haar mooie blauwe water loopt en de dicht begroeide rotswanden begrijp je goed dat hier veel mythes over trollen en elfen zijn ontstaan. Gelukkig is Slovenië nog niet zo toeristisch en kunnen we gewoon op eigen tempo de kloof belopen. Na afloop willen we naar de grotten gaan maar doordat we met onze fietstocht doordrenkt zijn en we soppen in onze schoentjes besluiten we toch maar naar de camping te gaan, een warme douche te nemen en even rustig aan te doen. We hebben deze dag letterlijk bijna 24uur regen gehad en ook snachts gaat het door. Steeds wanneer we denken harder kan het niet regenen ging het nog harder regenen met  later ook onweer. Al met al heeft ons heerlijke krappe tentje het droog gehouden en moesten we hem jammer genoeg wel nat inpakken. We zijn klaar met kramperen nu  weer op naar een  hostel waar onze kleren weer een beetje kunnen drogen.

Linda

Wat een leuk verhaal weer. Zo ontzettend leuk om jullie op deze manier te volgen.

Pa en ma v Rumpt

Lieve Shane en Samantha , het is weer geweldig leuk om te lezen wat jullie zoal mee maken, de prachtige foto's erbij , helemaal toppie,( maar heb jullie toch liever hier op de bank, haha nee hoor grapje)ik vind het echt super stoer dat jullie dit doen en durven, en wij beleven het ook een beetje mee van een afstand, bedankt weer, op naar het volgende avontuur groetjes.

Mary Postema

Leuk verhaal weer en in Venetië waren daar nog allemaal duiven op het plein. Groetjes van ons en fijne trip verder

samantha

Nee geen duiven in Venetië... :)