Italia

Hoi allemaal  Zondag komen we aan na een onrustige nacht slapen in Zwitserland bij het plaatsje 'Stresa' in Italië.  Yesss lekker weer zeg!! Bij een parkje ploffen we neer en Shane loopt naar het meer dat  voor ons ligt, het water is redelijk lekker, we besluiten eerst even op zoek te gaan naar een slaapplek.  Internet afgespeuren, laantjes in en uit lopend, andere backpackers gevraagd waar zij verblijven wat een gedoe! De tijd tikt door en door en we moeten toch echt, gelukkig vindt Shane een hotel met een redelijke prijs waar we konden verblijven. Voordeel van dit hotel was dat we eindelijk heerlijk konden slapen in een bed. Nadat we ons 2e huis hadden neergegooid zijn we op zoek gegaan naarrrrrr..... pizzaaaa & vino!!!!   De volgende ochtend werden we wakker na een heerlijke nacht te hebben geslapen op een zacht matras en zonder Samantha's vijanden (naaktslakken!!) :p.  Die middag komen we in het warm en zonnige plaatsje Florence aan. Met onze 17kilo op ons rug lopen we zoekend naar ons hostel dat we vanuit eerdere ervaring van te voren hebben geboekt. De tas op onze rug voelt niet meer vervelend aan, het went gek genoeg. We komen aan in ons hostel en krijgen ons benauwde kamertje met een top wifi verbinding. Spullen gooien we neer en gaan er meteen op uit om de stad te leren kennen. Florence is prachtig! De drukte valt erg mee. We genieten van de mooie kerkjes en de sfeer en lopen over de beroemde ponche vechio.  We eten vandaag weer pizza, dit keer omdat de prijzen ons behoorlijk tegenvallen en dit toch het goedkoopst is. We sluiten de avond af met een overheerlijk smaakvol ijsje bij ons inmiddels favoriete ijssalon. Het ijs is echt geweldig lekker!  Volgende dag gaat de wekker al vroeg want Samantha heeft de dag vol gepland en wil voor de drukte beginnen bij Palazzo Vechio. Het plan om Shane te leiden naar dit paleis is natuurlijk met Samantha's gevoel voor richting zwaar mislukt! Met de nodige discussie en gekibbel leidt Shane ons dan toch maar met de kaart naar de plek waar we ondertussen een uur later als gepland aankomen. Gelukkig is de rij nog kort en we gaan een geweldig mooi paleis binnen. Opvallend veel schilderingen over brute moorden van mensen en oorlogen. Beide hebben we het boek Inferno gelezen waarin veel details worden verteld over Florence. In het plaleis zien we dantes masker dat beschreven staat in dit boek. Erg leuk om dat dan in real life te zien!  Na het paleis lopen we naar het beroemde plein 'Piazza Della Signoria' waar vele beelden staan en een mooie fontein, vervolgens lopen we naar santa croce waar we vanwege de prijs niet naar binnen zijn gegaan. Op weg naar het volgende stelt Sam voor om lekker even koffie te drinken. We lopen een hoekje om en gaan zitten. Op de kaart schrikken we een beetje van de prijs maar we besluiten gewoon maar heel erg te gaan genieten van deze koffie. Het is best warm en Sam bedenkt dat ijskoffie lekker zou zijn en kijkt nog eens op de kaart, ja ze hebben ijskoffie! Nog een eurootje duurder maar ach we zitten er nu toch. De bediende kijkt ons wat verbaasd aan als we hem  onze bestelling doorgeven. Hij vraagt ons of we er sugar bij willen. Eigenlijk best een gekke vraag maar misschien zal het een sterkere smaak hebben bedenken we, nee we hoeven beide geen suiker vertellen we hem. Lang smachtend naar een lekker verkoelende ijskoffie krijgen we letterlijk een espresso met water en ijsklontjes en toch een zakje suiker naast ons bordje. We kijken elkaar aan en moeten er een beetje als een boer met kiespijn om lachen. Shit! nou we drinken het maar op met ons neus dicht.. in iedergeval nooit meer een ijskoffie in Italie!!!  We lopen naar het uitkijkpunt en naar nog wat kerken en bezienswaardigheden. Uiteindelijk besluiten we een ijsje te gaan eten bij ,volgens een reisgids, beroemde ijswinkel. Ondertussen zien we donkere wolken aankomen maar het zou volgens het weerbericht niet regenen dus we lopen nog even een marktje op dat we toevallig tegenkomen. Daarna willen we verder lopen op zoek  naar de beroemde ijswinkel als het plotseling keihard begint te regenen en onweren. Van regen smelten we niet, maar deze regen is echt ijskoud en we zijn gekleed op 30 graden. We gaan schuilen onder een afdakje en wachten tot het droog zal worden. Ondertussen lopen er wel 30 mannen voorbij die handel zien bij dit weer en bieden ons regenponcho's en paraplu's aan. Na 30 keer NEE! En een half uur later gaan we dan toch maar in de wat lichtere bui terug naar ons hotel. We trakteren onszelf op een ijsje van de ijssalon waar we eerder waren en concluderen dat dit toch echt wel het beste ijs is!! In ons hotel gaan we op zoek naar een slaapplek in Rome en boeken een b&b dat een leuk prijsje en goede ligging heeft.  Het is tijd om wat te gaan eten en we zoeken een restaurantje op waar we een heerlijke spaghetti met schelpen, mossels, etc. eten. Het smaakt ons goed! We lopen nog even langs station om te kijken wat voor reserveringen we voor de dag erna moeten boeken met de trein en gaan dan lekker slapen in ons hostel. Volgende ochtend worden we wakker en gaan voor de laatste keer aan ons geweldig Italiaanse ontbijt, croissant in een plastic zakje, crackers, jam en zoute koffie. Florence was echt geweldig nu op naar Rome!!!

Pa en ma van Rumpt

Lieve Shane en Samantha,Weer een geweldig mooi , leuke,bijzondere ervaring, ik lees dit en zie de beelden voor me,heel fijn om er toch een beetje bij te zijn, fijn dat jullie er met elkaar wel uitkomen, en dat gaat nou eenmaal niet zonder overleg( gekibbel) haha,het zit wel goed met jullie, veel liefs pa en ma.

Mary Postema

Hoi Sam en Shane wat een leuk verhaal weer en inderdaad is Italië heel duur land. Tot het volgende verhaal x

christa

ik had graag jullie gezichten gezien toen julie die ijskoffie kregen :-)
veel plezier morgen xx