Italia part 2

Rome... stad der oudheden: het immense coluseum, de grootste die er is, het Pantheon, met de grootste onbewapende betonnen koepel in de wereld. Het Vaticaan, de kleinste staat van de wereld met tot in 1989 de grootste kerk van de wereld: de Sint Pieters basiliek. Rome.. de stad van de vele dure en sjieke boetieken, van Prada tot Gucci. Rijke toeristen en verwaande Italianen al winkelend in winkels waar wij liever niet komen. Een straatje verder op ligt het vol met vele zwervers die het moeten doen met een paar luttele euro's die ze diezelfde dag nog bij elkaar gebedeld hebben. Rome.. de stad van de chaos, de straat oversteken gebeurt met gevaar voor eigen leven. Gekke Italianen die rond racen op de vele motoren en scooters, die strepen op de weg?  Dat is een zebrapad, daar moet je ons voor laten gaan!! Kennelijk is hier geen enkele Italiaan geslaagd voor zijn theorie... De straten vol met hordes toeristen en irritante Aziaten die het kennelijk fijn vinden om een paraplu in je oor te douwen. Wachten voor de Sint Pieters basiliek, samen gepakt als sardines in een blik met de brandende zon op je schouders, heerlijk.. Kortom een stad van van extremen en uitersten, dat is hoe wij deze stad hebben ervaren. De reis van Florence en Rome ging perfect, een afstand van ongeveer 300 km, overbrugt in slechts 1 uur en 20 minuten.  Niet zo gek als je 300 km per uur gaat! Het landschap van Toscane is trouwens prachtig, een glooiend landschap met vele wijnranken en kleine dorpjes.  Aangekomen op het station in Rome werden wij gebeld door Barbara, de eigenaresse van de B&B, met het bericht dat er 'iets' met de badkamer was. Apart, maar toch maar kijken wat het alternatief was wat ze aanbood. En met goed geluk, een kamer met een prima bed, koelkast (die niet koelt), een EIGEN badkamer, wiFi, airco en op loopstand van Rome en dat voor slechts 17,50 p.p.p.n. Zo'n goede kamer hebben we tot dan toe nog niet gehad. Na intrek op onze kamer en even bijpuffen van de 'lange' reis zijn we gelijk Rome in gegaan. Toen we aankwamen bij het Coluseum zagen we een zee van mensen die natuurlijk allen naar binnen wouden. Voor mensen die ooit nog naar Rome gaan geven wij geheel gratis dé gouden tip: loop de heuvel tegenover het Coluseum op en in de verte zie je een heel kleine rij staan. Hier kan je ook je tickets kopen en binnen 15 minuten sta je midden in het Coluseum weg te dromen over alle gruwelijkheden die daar plaatsvonden, hetgeen wat men vroeger entertainment noemde. Na het Coluseum zijn we al dwalende het centrum van Rome in gegaan. Mooi, maar toch mist het de sfeer die Florence wel had. Hier is alles massaler, de pizzeria is veranderd in een snackbar en overal worden speciale menu's aangeboden wat ten koste gaat van de kwaliteit.  Op straat lopen veel verkopers met een Indisch uiterlijk die allerlei prullaria willen verkopen, hoedjes waar ze veel te veel voor vragen, paraplu's en flesjes water. Vroeg zijn we weer naar onze B&B gegaan om ons alvast te oriënteren wat we de volgende dag zouden doen. Inmiddels hadden we al veel van Rome gezien. Helaas stond veel in de steigers waardoor veel befaamde gebouwen niet echt te zien waren. De volgende dag hadden we besloten dat onze focus bij het Vaticaan zal liggen.  Via internet hadden we tickets gekocht waardoor we de gehele rij konden overslaan. Eenmaal binnen wordt je al snel overwelmd van alle pracht en praal. Rijkelijk beschilderde plafonds en veel beelden. Veel beelden maar helaas ook veel mensen waardoor het in feite 1 lange rij is en al schoorvoetend bewegen wij ons voort. Hierdoor zijn we het eigenlijk al snel zat en we besluiten dan ook snel naar buiten te gaan voor de volgende rij die we helaas niet kunnen ontlopen: de rij voor de Sint Pieters basiliek. Ze zijn hier heel streng met klederdracht. In eerste instantie mocht Shane niet naar binnen vanwege zijn hemdje. Gelukkig had Sam net een mooi bloemerig roze sjaaltje gekocht dus met dit sjaaltje, enigszins verwijfd, mocht hij toch naar binnen. De kerk is super mooi. Grote beelden en vele fresco's op het plafond. Volgens Sam de mooiste kerk die zij gezien heeft, en dat zijn er inmiddels veel. Na het bezoeken van deze kerk is het inmiddels al laat in de middag. We besluiten nog naar één plein te lopen en gaan op zoek naar Grom, volgens een kennis de beste ijssalon. Het ijs is lekker maar komt niet in de buurt van het ijs in Florence, deze was veel voller van smaak. Na het ijsje besluiten we om terug naar het hotel te gaan, wat helaas nog 45 minuten lopen is. Met pijn aan onze voeten, want inmiddels waren we al 8 uur aan het lopen, lopen we terug naar onze douche en bed. Onderweg kopen we nog een salade bij de supermarkt, ons avondeten. Op naar Venetië en Slovenië!

christa

Rome is dus nog niet veranderd.ik hoop gauw de foto's te zien van de kerk enzo want daar ben ik niet binnen geweest. dus jullie zijn mijn ogen

xx

Pa en ma v. Rumpt

Lieve Samantha en Shane , mooi geschreven weer zeg, het lijkt me ook heel mooi en bijzonder om Italië te zien,ondanks alle drukte, en vooral dat ijs hè ohhh wat zal dat lekker geweest zijn,ik vond het weer leuk om te lezen,en wens jullie weer succes voor het vervolg, hopelijk met lekker droog weer groetjes van ons.

Denise en Leslie

Lieve sammie en shannie, wat een geweldige leuke verhalen. Jullie kunnen er een boek van maken zo goed geschreven. Het is genieten om zo op deze manier mee te mogen leven met jullie bijzonder mooie ervaringen. Fijn om te lezen dat het jullie goed gaat en ontzettend genieten van de reis. Nog heel veel plezier en tot jullie volgende spannende verhalen. Een hele dikke knuffel van ons 5 jes.

Miranda

Hoi hoi
erg leuk verhaal ben alweer benieuwd naar t volgende leuk om jullie zo te volgen.
Xxx vanuit regenachtige Holland