Op de vee trein naar Polen

Op de trein naar... Polen Op dit moment liggen wij samen met nog 4 andere personen in een ruimte van 2 bij 3 in de trein richting Polen... Toen wij deze boeking deden hadden we al niet veel zoets in ons hoofd, MAAR het kon vast niet erger zijn als het hostel in Boedapest waar de drollen vrolijk bleven rondzwemmen in het toilet... Niet veel kon erger zijn dan die vieze kamer in dat zelfde hostel, waar je bij binnenkomst direct vast bleef plakken aan de vloer. Niets kon erger zijn als die douche die waarschijnlijk door dat toilet met rondzwemmende drollen meer fungeerde als toilet die officieel niet in de kamer aanwezig was. Maar we zijn het erover eens... het kan erger. Deze kleine coupe is berekend op precies 6 personen die hutje mutje erin passen. 6 personen van 1,50 lang en ik schat 40 cm breed. 6 personen op reis maar dan zonder bagage... Maar goed we zijn weer een ervaring rijker en hebben nu gevoeld hoe het in een veewagen zal moeten zijn. En gelukkig is de onderbuurvrouw de koningin in het snurken, bij iedere ademhaling die ze doet schut het stapelbed, helaas bestaat er geen decibelmeter app, want met dit geluid is gehoorschade een garantie, het beloofd een top nacht te worden... Waren we maar niet naar de voorkant van de trein gelopen waar er kamertjes zijn met precies dezelfde afmetingen maar dan ingericht voor 2 personen! Het is gelukkig maar voor een nacht en hopelijk worden we uitgerust wakker in Krakau, de eerstvolgende bestemming. Krakau wordt ook wel eens het Florence van het oosten genoemd dus dat belooft wat. Onze reis loopt op zijn einde en na het vorige blog zijn we alweer vele ervaringen rijker. Na Slovenië zijn we, wederom met vertraging, naar Wenen vertrokken. In Slovenië nemen ze het zo nauw met de tijd en de buschauffeur was veel te gezellig met zijn collega aan het praten om op tijd te vertrekken. Door zijn gezellige gesprek reed de trein in Oostenrijk net voor onze voeten weg waardoor wij een stoptreinen richting Wenen moesten pakken. Maar goed dit had als voordeel dat we het mooie Oostenrijkse landschap goed konden zien. Een mooi groen landschap met veel bergen en meren. Een zeer mooie treinreis! In Wenen zijn we direct naar ons hostel gegaan waar wij eindelijk onze spullen konden laten drogen. Provisorisch hebben we de zeiknatte tent uit het raam gehangen waardoor ie binnen een paar uur droog was. Wenen zelf is een heel mooie stad waar vooral heel ruimtelijk is gebouwd. Niet de piepkleine steegjes waar we door rond hebben gedwaald in Venetië maar complete parken tussen de verschillende gebouwen. In de stad staan veel statige gebouwen die veel bravoure tonen. Rijkelijk versiert met beelden en gebouwen die behoorlijk veel vierkante meters beslaan. Voor ieder gebouw een bijna perfect aangelegde tuin waar je niet snel onkruid vinden zal. Veel bloemen in verschillende kleuren en elke grasspriet is van dezelfde lengte. Wat verder opvalt is dat de stad zeer schoon is, een sigarettenpeuk op de grond valt hier direct op. De straten, de parken en zelfs het treinspoor op het perron zijn allen spik en spam. Eigenlijk, terugkijkend naar de landen die we tot nu toe aan hebben gedaan, valt het op dat Nederland eigenlijk een best vies land is met veel troep op de straat. In het buitenland, en dan hebben we het specifiek over Wenen, Ljubljana, Bratislava en Boedapest is troep bijna een zeldzaamheid. Je ziet er niet eens platgestampte kauwgom op de grond. En dat in de 'beruchte' Oostblok landen. In Nederland kunnen we hier serieus nog veel van leren, respect voor je eigen omgeving en de omgeving die je deelt met een ander. Zo het statement is gemaakt, verder met het mooie Wenen. Na de regen in Slovenië waren wij wel toe aan een lekker zonnetje. En we werden gehoord. In Wenen hebben we zalig weer gehad, 25 graadjes met een zonnetje en de regen die viel, viel meestal op het moment dat wij lekker droog binnen zaten. Na Wenen hebben we een korte reis naar het buurland Slowakije gemaakt waar we de hoofdstad Bratislava hebben aangedaan. De prijzen waren een oprechte verademing. We hebben hier heerlijk gegeten, later in de avond een cocktail gedronken en verder veel biertjes gedronken, heerlijk! Voor het hostel waren we door de slechte recensies eerst bang maar achteraf bleek dit onnodig. We hadden een prima kamer en verder lag het hostel vrijwel in het centrum. Dit kleine centrum is overigens niet heel erg interessant. Er zijn wat kleine oude straatjes te vinden en het kasteel van de stad ligt er mooi bij op een heuvel langs de donau maar dit is dan ook alles. Het was dan ook een verassing te horen dat dit oorspronkelijk de hoofdstad was van het voormalige rijk, en niet Boedapest. Ook is in deze stad het communisme nog goed terug te zien. Buiten de stad staan veel grauwe grijze flats die ten tijden van het communisme gebouwd zijn. Als je de donau wilt oversteken moet je over de zogenaamde ufo brug. In de 'ufo' zat vroeger het leger waardoor zij de controle hadden over wie er over de brug mocht of niet. Al met al is Bratislava niet echt een aanrader om naar toe te gaan tenzij je flink wilt stappen. In de avond leeft het stadje erg op en er zijn veel cafeetjes en clubs te vinden. Om 12 uur loopt de helft al laveloos door de straat, niet gek met de drankprijzen. Na Bratislava zijn we naar Boedapest gegaan, een reis van ongeveer 2,5 uur. Over de kamer hoeven we niets meer te vertellen, die was ronduit smerig. Verder lag het hostel op een wereldreis afstand van het centrum. Al met al een k.t hostel. Maar dit gegeven mag de pret niet drukken want in Boedapest hadden we afgesproken met een vriend op het festival Sziget! Een zeer leuk festival met een zeer uitgebreid muziekaanbod. Dit festival behoort tot een van de grootste festivals van de wereld en door de regel en wetgeving gaat het de hele dag en nacht door. Rond een uur of 3 worden de feestgangers wakker die vervolgens weer tot een uur of 8 in de ochtend door feesten. Oorspronkelijk was het ons idee onze kater met stijl te doorstaan in een van de vele badhuizen die de stad rijk is, maar door drukte hebben wij anders besloten. De kater viel overigens reuze mee. De stad zelf is zeer mooi, ook hier grote gebouwen en brede straten. Vooral het stuk langs de donau is erg mooi met het parlement. Dit parlement is het op een na grootste parlement van de wereld. Onze lichte kater hebben we dus uitgelopen en uitgeklommen. Langs de donau vind je heuvels met diverse uitzichtpunten. Vanaf die punten heb je een super mooi overzicht over de stad. De donau splijt de stad eigenlijk in tweeën. Boedapest bestaat van oorsprong uit twee samengevoegde steden: het oosten is Boeda, hier zaten wij, en het westen Pest, het feestgebied, samen is dit Boedapest. Ook hier leeft de stad in de avond op. Het ov rijdt hier 24 uur per dag door dus stappen kan hier pefect. We zijn naar een ruinbar gegaan. Een soort van antikraakcafe in tijdelijke panden. De sfeer is geweldig en enigzins artistiek door de vele kunst die aanwezig is. Verder is het er erg internationaal, zo zaten wij met een paar bezopen Finnen aan tafel en had een vriend een Hongaarse schone gescoord. Na dit cafe zijn we uit geweest in een van de vele clubs die de stad rijk is. Ook de clubs zijn geweldig, een doolhof van verscholen kamertjes waar elke keer weer een andere muziekstijl te vinden is. De prijzen zijn zelfs in de clubs zeer schappelijk, een rondje voor 6 personen, 4 bier een wijn en een red bull, slechts 8 eurotjes. Hier kan je nog naar de k.o.e gaan en toch met een gevulde portemonnee naar huis vertrekken. De volgende dag zij we dag begonnen in zo'n badhuis. Veel verschillende baden met kruiden, verschillende temperaturen, sauna's en stoomcabines. Oorspronkelijk zouden we 3 nachten, 4 dagen in Boedapest verblijven. Maar de stad beviel ons zo, en we waren erachter gekomen dat 20 augustus een nationale feestdag was dus wij besloten om nog een extra nacht in een ander hotel bij te boeken. Een goede beslissing want het was heel leuk om deze nationale feestdag mee te maken. Deze dag heet St. Stephen's day, dit was de eerste koning van Hongarije. Met deze dag vieren de Hongaren de totstandkoming van de wet en de afschaffing van het communisme. Op de oever van de donau in het stadsgedeelte Boeda zijn vele standjes te vinden met Hongaarse lekkernijen. Bij een stand stond een enorme rij waar mensen een goeduitziende cake haalden. Het bleek een soort van beste oliebollen stand te zijn en het is de traditie dat mensen hier op 20 augustus die cake eten die gemaakt is van alle beste Hongaarse ingrediënten. Hoewel de cake er lekker uit zag hadden wij toch geen zin een uur in de rij te gaan staan. De avond wordt traditie getrouw afgesloten met een groots vuurwerk, misschien wel het grootste vuurwerk dat wij ooit gezien hebben. Na het vuurwerk vertrekken de oudjes naar huis en blijven de jongeren op straat hangen waardoor het er gezellig druk is. Al met al hebben wij een aantal zeer geslaagde dagen in deze stad gehad!

Pa en ma v Rumpt

Lieve Shane en Samantha. Wat erg haha in de trein met die snurkers, maar inmiddels zijn jullie er al weer , met vele ervaringen rijker,zoveel al beleefd en er gaat nog meer bij komen in het bijna laatste land , geweldig leuk feest gehad en ook de gezelligheid en vuurwerk prachtig allemaal, we hebben weer genoten van jullie verhaal zo fijn om te lezen , veel succes nog en geniet geniet, groetjes en dikke kus.